HUIN105 – Usability Analyse

Jeg har valgt å ta for meg http://www.ica.no som nettsted jeg skal analysere med hovedvekt på Usability. Til denne oppgaven, vil jeg basere meg på hovedpunktene fra boken “Don’t make me think” av Steve Krug. Krug mener at det bør være så lett som mulig kunne manøvrere seg rundt på et nettsted. Det skal ikke forekomme elementer som kan virke distraherende, og brukeren skal ikke måtte stoppe opp og tenke seg om for hvordan man kommer seg fram til den informasjonen som en ønsker. Med andre ord skal du ikke stoppe opp og tenke deg om.

Krug mener at det ikke eksisterer noen “gjennomsnittlig bruker”. Man kan ikke lage en nettside som alle kommer til å like. Noen målgrupper vil mislike ting som andre målgrupper liker og omvendt. Hvis en velger å designe en nettside med attraktive elementer for flere målgrupper, vil en dermed også ha med elementer som ikke vil appelere til noen av disse gruppene. En kan risikere å ende opp med et resultat som alle misliker. Et bestemt fokus på målgruppe vil derfor være noe av det viktigste med websiden. Dagligvarekjeder som ICA største kundegruppe er mødre fra småbarnsfamilier i Norge, og jeg regner derfor dette for å være målgruppen knyttet til nettstedet også.

Hvorfor skal folk ha en grunn til å logge seg inn på ICA sitt nettsted? Informasjonsmessig kan en finne seg fram til opplysninger rundt oppskrifter på mat og søke etter spesifikke ICA butikker, men når det gjelder varer finnes det kun generell info rundt ICA’s egne merkevarer, og ikke noen form for søke i eller å få opplysninger om varesortiment i butikkene. Dette er noe jeg regner som en svakhet ettersom en av grunnene til å besøke denne siden vil være for å finne ut om ICA har f.eks en spesifik vare en trenger til en oppskrift. Internasjonalt sett vil en kun ha tilgang til generell basisinfo rundt ICA kjeden på engelsk ved å trykke på “About ICA” knappen i høyre hjørnet.

Selve siden benytter mørke farger, noe som skaper en rolig og avslappet atmosfære. Plasseringen av menyer og bilder virker fornuftig, og det er ikke for mange forstyrrende elementer som kan forvirre leseren.

ICA forside

For å komme seg fram til den informasjonen man ønsker, mener Krug at man underbevisst først vil skanne over den synbare flaten for å gjenkjenne symboler eller nøkkelord som man knytter til det man er på jakt etter. Hva som er mest iøyenfallende vil være en glasskål med ulike bær og krem på toppen i senter av leserens synsfelt. Grunnen til at dette er det leseren først legger merke til, er at vi «leser» et nettsted på samme måte som vi leser en bok, fra venstre til høyre. Bildet er akkompanert med en kort artikkel med overskriften “Buffètips”, merket med uthevet skrift. Dette vil være et nøkkelord en legger merke til.

På hovedsiden er det ikke direkte opplagt hvilke objekter en skal kunne klikke seg inn på. Bildene for “middagstips” og “favoritter” er klikkbare, mens man ikke kan klikke på bildet av skogsbærdesserten, nøkkelhullet, gulrøttene, tomatene eller jenten som drikker. En kan navigere seg rundt på siden fra knapper på toppanelet. Knappene på bunnpanalet, som er utformet akkurat som knappene på toppanalet men samme skrift-font kan derimot ikke trykkes på. Her vil en være nødt å trykke på linker i selve teksten som er merket av ved understrekninger.

Navigasjonen i siden er ikke konsistent. Ut ifra indexsiden vil en forvente en navigasjon ut ifra toppanelet på siden. Det er opplagt at det er her en skal begynne for å lete seg fram etter noe. Men hvis en klikker seg inn på noen av valgalternativene, f. eks “butikker & varer”, vil en plutselig få en meny på venstre side en skal navigere ut fra. Hvordan denne menyen ser ut (hvilke knapper den har), vil også variere avhengig av hva kategori man velger fra toppanelet. Det kan tenkes at “mat & inspirasjon”, “butikker & varer”, “kontakt oss” og “jobb på ICA” skal regnes som individuelle sider i seg selv, men at de er flettet sammen på en slik måte vil føre til forvirring for leseren. Man kan komme seg tilbake til hovedsiden ved å tyrkke på “Til forsiden” knappen på venstremenyen, eller ved å trykke på ICA logo’en i topphjørnet.

ICA Vareside

Rent visuelt sett mener jeg ICA har gjort en god jobb med nettstedet for å skape en god stemning med tanke på målgruppen som besøker siden. Informasjonen tilgjengelig er også bra, men kunne ha vært bedre på noen punkter som ved vareutvalg. Navigasjonsmessig sett er siden ikke god nok. Det er vanskelig å skille mellom hva som er klikkbare knapper og hva som ikke er det. Menyen som blir tilgjengelig lenger nede i side-hierarkiet bør også være konsistent, og tilgjenelig gjennom hele navigasjonen. Det burde muligens også være mer informasjon tilgjengelig på engelsk, men jeg ser ikke på dette som noe alvorlig punkt siden målgruppen er norske brukere.

Explore posts in the same categories: HUIN105

One Comment on “HUIN105 – Usability Analyse”


  1. Godt indlæg. Don’t Make Me Think er en meget god bog – det er måske vært at lave en lignende analyse på det danske marked, baseret på den bog. 😉


Leave a comment